66-400 Gorzów / Piłsudskiego 47
530433874
biuro@naturalniedlazdrowia.com.pl

Oferta Dietetyk

Dietetyk Kamila Dulęba Dziębowska zaprasza do wizyt online oraz stacjonarnie do Gabinetu dietetycznego w Gorzowie oraz w Wągrowcu

Oferta Dietetyk

 

Pierwsza wizyta u dietetyka, czyli jak współpracuję?

 

Każdy dietetyk współpracuje nieco inaczej oraz ma nieco inne cele jeśli chodzi o współpracę z klientem czy pacjentem.

W moim gabinecie dietetycznym szczególną uwagę przywiązuję do współpracy holistycznej, znalezienia oraz rozwiązania przyczyny problemu dietetycznego, a efekty tego wpłyną korzystnie na stan zdrowia.

            Podczas pierwszej wizyty/ konsultacji u dietetyka:

  • Zostaje omówiona strategia żywieniowa/dietetyczna oraz sposób współpracy.
  • Dietetyk analizuje dzienniczek żywieniowy, koryguje błędy żywieniowe.
  • Na tym etapie współpracy poszukujemy przyczyny problemu dietetycznego w celu jego wyeliminowania.
  • Przeprowadzony zostaje tzw. wywiad żywieniowy z uwzględnieniem i interpretacją badań oraz zależności pomiędzy poszczególnymi parametrami.
  • Zostaje przeprowadzona analiza stanu odżywienia w oparciu o informacje o spożywanych posiłkach, masie ciała, wzroście, wadze oraz wynikach badań laboratoryjnych.

Konsultacja dietetyka może również dotyczyć interpretacji i oceny dotychczas stosowanego jadłospisu jeśli nie przyniósł on pożądanych pozytywnych efektów zamierzonego celu dietetycznego.

Jeśli jesteś pierwszy raz u mnie na wizycie, czas trwania takiej konsultacji powinien się zamknąć w ciągu 60 minut. W bardziej złożonych przypadkach pierwsza wizyta może się przedłużyć o kolejne 15-30 minut.

         Co jeszcze zostaje omówione podczas pierwszej wizyty /konsultacji?

Jeśli zdecydowałeś się już na pierwszą wizytę w moim gabinecie dietetycznym oprócz wymienionych powyżej zagadnień, omówimy również w jaki sposób praktycznie wdrożyć zalecenia żywieniowe/dietetyczne oraz program dietetyczny czy żywieniowy. Przedstawię Tobie czym charakteryzuje się dieta, która powinieneś zastosować pod Twoje indywidualne potrzeby oraz wyjaśnię zależności poszczególnych procesów oraz wpływu odżywiania na nie w sposób przystępny. Zatem te 60 minut szybko minie i z pewnością już po pierwszej wizycie będziesz mogła/mógł wdrożyć podstawowe informacje zanim otrzymasz rozpisany dla Ciebie indywidualny program dietetyczny/żywieniowy.

 

Przed pierwszą wizytą/konsultacją u dietetyka wskazane jest:

 

  • Przygotowanie zestawienia posiłków, produktów, które zjadasz

Przygotowanie zestawienia zjadanych posiłków z 3 dni( 2 dni robocze/szkolne i 1 dzień wolny pod pracy) w formie dzienniczka posiłków/dzienniczka żywieniowego oraz informacji o stylu życia możesz przygotować na kartce lub pobrać dzienniczek posiłków/dzienniczek żywieniowy i go wypełnić.

  • Badania laboratoryjne

Warto przygotować podstawowe badania laboratoryjne, które umożliwią jeszcze bardziej dopasować program dietetyczny/żywieniowy do Twoich potrzeb. Nie znam Ciebie, a wyniki badań mogą dać wiele informacji o Twoim stanie zdrowia, jak np.: niedobory składników odżywczych, czy stany zapalne. Jeśli masz wyniki badań z ostatnich 6 miesięcy jak najbardziej możesz zabrać je na pierwszą wizytę.

Przygotowanie podstawowych badań, jak: morfologia, glukoza, insulina, TSH, lipidogram, witamina D3, witamina B12, opcjonalnie: żelazo, ferrytyna.

Jeśli konsultacja dotyczy dietoterapii zalecane jest przygotowanie dodatkowych wyników, które osoba chcąca uzyskać wsparcie posiada np. poprzez regularne ich wykonywanie, np. pełen panel tarczycowy.

  • Badanie analizatorem składu ciała

Analiza składu ciała metodą BIA przeprowadzana jest w bosych i suchych stopach, co oznacza że nie zdejmujesz odzieży, która znajduje się pod okryciem wierzchnim.

Dwie godziny przed wizytą w gabinecie podczas której będzie wykonywana analiza składu ciała proszę nie jeść i nie pić płynów oraz 2 dni przed takim pomiarem proszę nie wykonywać intensywnego wysiłku fizycznego ( ćwiczenia).

Przeciwskazaniem do wykonaniu pomiaru ciała metoda BIA jest rozrusznik serca, stan ciąży oraz obecność metalowych urządzeń w jamie brzusznej.

           Podczas analizy składu ciała są sprawdzane następujące parametry:

  • pomiar masy mięśni szkieletowych, ich rozmieszczenie w ciele w tym: w kończynach górnych, kończynach dolnych oraz tułowiu
  • pomiar zawartości wody w organizmie
  • pomiar tkanki tłuszczowej zarówno w procentach, jak i w kg i jej rozmieszczenie w ciele (w kończynach górnych, kończynach dolnych oraz tułowiu)
  • pomiar masy ciała
  • obliczenie BMI
  • analiza: talia – biodro (WHR) oraz pomiar wzrostu.

 

Wizyty kontrolne

 

Wizyta kontrolna jest planowana w odstępach czasu około 3-4 tygodnie i jest proponowana indywidualnie dla danej osoby. Jeśli występuje potrzeba częstszych spotkań, dietetyk proponuje termin nawet co tydzień lub co 2 tygodnie.

Ty decydujesz kiedy chcesz przyjść na wizytę kontrolną oraz ile czasu będzie ona trwać. Zwykle czas w którym jesteśmy w stanie omówić wszystkie zagadnienia po wdrożeniu jadłospisu lub programu dietetycznego/żywieniowego to 30 minut.

Podczas wizyty kontrolnej omawiane zostają postępy współpracy, ewentualna korekta potraw z jadłospisu, wsparcie i motywacja do dalszego procesu dietoterapii lub redukcji wagi oraz dalsze etapy współpracy.

Najczęściej zadawane pytania

Pierwsza wizyta u dietetyka jest możliwa, jeśli nie posiada się wyników badań. Wówczas współpraca odbywa się na podstawie samego wywiadu żywieniowego lub dietetycznego i wywiadu medycznego oraz dzienniczka z dotychczasowymi posiłkami. Możliwe jest również dostarczenie wyników badań w późniejszym terminie.

 

Indywidualny jadłospis obejmuje:

 

Potrawy i dokładny opis jak je przygotować. Dostosowany jest do stylu życia, preferencji smakowych, por roku, godzin pracy oraz aktywności fizycznej, a jeśli obejmuje dietoterapię również do dolegliwości zdrowotnych i zawiera:

 

  • dokładny opis w jaki sposób przygotować posiłek
  • ilość składników użytych w gramach oraz w sztukach, porcjach czy łyżkach,
  • kaloryczność oraz zawartość podstawowych składników

odżywczych w posiłku

  • listę zakupów na dowolną liczbę dni ( do wyboru np. co 3 co 7 czy co 14 dni)
  • plan posiłków w formie praktycznej grafiki na 7 lub 14 dni, co ułatwia zaznajomienie się jakie posiłki będą w danym dniu czy tygodniu

 

 

           Indywidualny programu dietetyczny/żywieniowy oprócz

           indywidualnego jadłospisu opisanego jak powyżej obejmuje dodatkowo:

 

  • indywidualne zalecenia dietetyczne i żywieniowe
  • zamienniki produktów spożywczych
  • materiały edukacyjne, które mają na celu uzyskanie pożądanego efektu współpracy

jeśli istnieje taka potrzeba dodatkowe przepisy na dane potrawy wraz ze sposobem ich przygotowania

  • kontakt e-mailowy, przez cały okres współpracy

 

Bardziej wyczerpujące informacje o tym jakie cechy powinien mieć indywidualny jadłospis można znaleźć w zakładce: Pytania do dietetyka.

Indywidualne zalecenia żywieniowe to zalecenia dotyczące zmiany nawyków żywieniowych, dobrane są do danej osoby, natomiast indywidualne zalecenia dietetyczne uwzględniają również zalecenia w odniesieniu do terapii dietą i są uzupełnieniem indywidualnego programu dietetycznego/żywieniowego.

W związku z tym, że program dietetyczny/ żywieniowy oraz jadłospis jest przygotowywany indywidualnie czas oczekiwania wynosi od 4-14 dni roboczych.

O czasie oczekiwania na indywidualny jadłospis czy indywidualny program dietetyczny/żywieniowy dietetyk informuje na pierwszej wizycie.

Po otrzymaniu indywidualnego programu dietetycznego/żywieniowego może być wniesiona korekta dwóch potraw w ramach wniesionej opłaty w ustalonym czasie współpracy.

Program dietetyczny/żywieniowy jest komponowany na 14 dni, ale możliwy

  do stosowania sezonowo, np. na okres jesieni, zimy, wiosny czy lata czyli na

  2 lub na 3 miesiące. W związku z dużą różnorodnością potraw nie ma

  przymusu zmiany posiłków co 14 dni, natomiast nie jest to zabronione.

  W tej kwestii decydujesz Ty. Szczegóły w kwestii jadłospisu ustalamy

  na pierwszej wizycie.

 

  W niektórych przypadkach ( dietoterapia) może być konieczna

  zmiana jadłospisu co krótszy niż 2-3 miesiące czas. Te kwestie omawiamy

  na pierwszej wizycie oraz na wizytach kontrolnych.

Pytania do dietetyka

Inulina i zdrowe jelita (dietetyk lubuskie)

Inulina ( skrobia omanu) jest polisacharydem. Składa się z wielu cząsteczek fruktozy. Na końcu długiego łańcucha znajduje się jedna cząsteczka glukozy. W wielu roślinach z rodziny astrowatych i selerowatych, inulina jest gromadzona jako magazyn energii potrzebnej do wzrostu tych roślin. Źródłem inuliny w żywności są korzenie i bulwy topinambura, cykorii, pasternaku i skorzonery. Mniejsze ilości tego cukru zawierają również czosnek, cebula, por oraz karczoch. Natomiast z produktów zielarskich inulina występuje w korzeniach mniszka pospolitego i łopianu większego.

Inulina nie ulega trawieniu w jamie ustnej, w żołądku czy w jelicie cienkim. Nie jest trawiona i wchłaniana również w jelicie grubym, ponieważ organizm człowieka nie posiada enzymu, który mogłyby ją rozłożyć . W końcowym odcinku przewodu pokarmowego (jelito grube) inulina ulega fermentacji pod wpływem działania pozytywnych bakterii (bifidobakterium) w związku z czym następuje ich wzrost.

Obniża się ph w jelicie, wzrasta produkcja krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych do których należy maślan, octan i propionian. Kwas masłowy  jest podstawowym źródłem energii dla kolonocytów – komórek nabłonka jelitowego.

Pomimo tego, że inulina jest cukrem zbudowanym z cząsteczek fruktozy, w przewodzie pokarmowym człowieka działa jak błonnik – nie jesteśmy w stanie strawić i wchłonąć tego cukru, dlatego nie podnosi on stężenia glukozy we krwi.

Topinambur, cykoria i pasternak powinny gościć często na stołach osób z zaburzoną gospodarką węglowodanową oraz u osób, które chcą dbać o zdrowe jelita.

1) S. SOBOLEWSKA1, E. R. GRELA1*, J. SKOMIAŁ2:Inulina i jej oddziaływanie u ludzi i zwierząt; 1 Instytut Żywienia Zwierząt i Bromatologii, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Akademicka 13 2 Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt PAN im. J. Kielanowskiego PAN w Jabłonnie.

2) Roediger W.E.: Role of anaerobic bacteria in the metabolic welfare of the colonic mucosa in man. Gut 1980; 21: 793‑798.

   Ponieważ nie znam danej osoby, która przychodzi do mnie na wizytę, proszę o przyniesienie ze sobą posiadanych badań ( badania z ostatnich 6 lub 12 miesięcy) lub o ich wcześniejsze wykonanie i przyniesienie ze sobą na pierwszą wizytę do wglądu.

    Badania laboratoryjne to jeden z elementów profilaktyki zdrowotnej, który pozwala na indywidualne dostosowanie diety dla danej osoby. Umożliwia również monitorowanie pozytywnych efektów, jakie niesie indywidualnie dobrana dietoterapia.

   Badania laboratoryjne powinny być wykonywane co najmniej raz w roku lub częściej, co jest związane ze stanem zdrowia danej osoby lub jej stanem fizjologicznym ( np. ciąża).

 

Na pierwszą wizytę proszę o przyniesienie następujących wyników badań:

  • Morfologia
  • TSH
  • Glukoza
  • Cholesterol całkowity
  • Cholesterol frakcji HDL i LDL
  • Trójglicerydy
  • Poziom witaminy D3 25(OH).

 

Ponadto w zależności od historii zdrowotnej danej osoby, zalecam również przyniesienie na wizytę m. in. wyników badań, jak:

  • Ferrytyna
  • Kwas moczowy
  • Insulina
  • Hemoglobina glikowana
  • Kreatynina
  • AspAT, AIAT
  • Elektrolity
  • OB

  

   Na wizycie interpretuję wyniki badań oraz pokazuję pacjentowi, jakie są ich zależności z żywieniem, stylem życia i stanem odżywienia danej osoby.

   Jeśli nie wiesz, jakie badania warto wykonać w Twoim przypadku przed pierwszą wizytą u mnie,  skontaktuj się: biuro@naturalniedlazdrowia.com.pl.

   Hemoglobina glikowana (HbA1c) jest ważną miarą glikemii w cukrzycy. Na HbA1c wpływają czynniki środowiskowe i genetyczne zarówno u osób z cukrzycą, jak i osób bez cukrzycy.  Jest to kluczowy parametr do monitorowania regulacji cukrzycy i oceny ryzyka powikłań mikronaczyniowych.  Jest to również kryterium diagnostyczne dla cukrzycy. Jego stężenie odzwierciedla średnią wartość stężenia glukozy we krwi w ciągu ostatnich dwóch do trzech miesięcy.

   Glikowana hemoglobina A1c, główna frakcja glikowanej hemoglobiny, powstaje w wyniku nieodwracalnej nieenzymatycznej glikacji miedzy białkami, lipidami i kwasami nukleinowymi ustroju.  Nasilenie glikacji zależy od zawartości w organizmie cukrów prostych (glukoza, fruktoza). Zjawisko nasilonej glikacji nierozłącznie wiąże się z procesem starzenia się komórek i tkanek oraz uszkodzeniem wielu struktur komórkowych. Niekorzystne reakcje wewnątrz naczyń krwionośnych czy nerwów, gdzie mamy do czynienia z wolnymi rodnikami i stanem zapalnym, są następstwem nieenzymatycznej glikozylacji oraz jej produktów (AGEs).


 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6383165/

Taki jadłospis przede wszystkim zawiera potrawy lubiane i tolerowane przez organizm, dlatego indywidualny jadłospis nie powinien zawierać produktów po których nie czujesz się komfortowo, które wywołują np. wzdęcia. Warto wyeliminować również nielubiane produkty.

To już na wstępie powoduje, że przygotowanie tego typu jadłospisu jest dla dietetyka pracochłonne, a mając dużą liczbę pacjentów/klientów to już w ogóle zabiera wiele czasu i często osoba doznaje rozczarowania, ponieważ przyszła po jadłospis, a otrzymała kopię taką, jaką ma koleżanka z pracy, która również chce zmienić nawyki żywieniowe, ale nie ma dolegliwości gastrycznych.

Indywidualny jadłospis to również taki, który uwzględnia produkty wskazane lub zalecane w przypadku dietoterapii i te które nie powinny się w nim znaleźć ze względu na indywidualne dolegliwości.

Odpowiadając na pytanie: czym jest jadłospis uszyty na „miarę moich potrzeb”, trzeba przede wszystkim rozpocząć od tego w jaki sposób jest przeprowadzona i ile trwa pierwsza wizyta u dietetyka czy to online czy stacjonarna. Mianowicie tego typu wizyta powinna uwzględniać wszystkie aspekty, które składają się na później przygotowany jadłospis i na pewno nie powinna trwać 15 minut. Dlatego jeśli tyle trwa można być pewnym, że jadłospis po tej 15 minutowej wizycie nie będzie indywidualnie przygotowany.

Bardzo ważnym aspektem jest kaloryczność oraz zawartość podstawowych składników w indywidualnie przygotowanym jadłospisie. Jeśli każdy dzień ma zbliżoną kaloryczność oraz zbliżoną zawartość głównych składników to jest na plus, natomiast jeśli każdy dzień ma inną kaloryczność oraz np. inną zawartość węglowodanów, tj. raz jest to dzień z większą ilością, a raz z bardzo małą ilością to powinna „włączyć się nam lampka” , ponieważ wiadomo, że taki jadłospis był sklecony z kilku różnych dni.

Istotnym elementem „uszytego na miare potrzeb jadłospisu” jest jego dostosowanie pod wysiłek fizyczny, ponieważ w przeciwnym razie będziemy mieli do czynienia z niepożądanymi efektami ze strony organizmu.

„Uszyty na miarę jadłospis” nie powinien być kserowany czy kopiowany.

Ponadto jeśli na wizycie kontrolnej otrzymujesz kolejny „indywidualny jadłospis na miarę Twoich potrzeb” na dwa tygodnie po 2 dniach za cenę nieznacznie wyższą niż wizyta kontrolna, a nielubiane potrawy czy dolegliwości nie są uwzględnione to nie licz na to, że jest on rzeczywiście „indywidualny na miarę Twoich potrzeb”.

W związku z tym trzeba rozróżnić indywidualny jadłospis od wcześniej przygotowanego i wysyłanego jadłospisu uwzględniając przy tym, że ten „indywidualny jadłospis szyty na miarę potrzeb” może mieć nieco wyższą cenę, ponieważ do jego przygotowania niezbędny jest dłuższy czas.

Jeśli masz inne pytania to proszę skontaktuj się ze mną.

    Call Now Button